ABOUT / À PROPOS

EN

David "widge" Widgington (he/him/they) dreams of burning billboards even during waking hours. He is a self-proclaimed undisciplinary artivist and settler, based in Tiohtiá:ke (Montréal) on traditional territory of the Kanien’kehà:ka (Mohawk). For him, art and activism are inseparable, each inspiring the other with creative fury and complicity. Widge's process begins as a sort of archeology of dissent, when he stirs up the sediment of archived imagery, text and other activist ephemera. Collage is a recurring technique. The artist's DIY punk aesthetic contends that culture belongs to everyone and could be shared, altered and reimagined without constraints without forgetting to acknowledge the source. Past oppositional iconography can be invigorated into new narratives by brushing off accumulating dust.

When David is not in creative mode, he works on film/TV productions as carpenter of set dressor.

Since the completion of his MA Media Studies in 2014, Widge has been sampling cultural artefacts from protest movements within his artworks. Think of the raised fist, the molotov cocktail, the slingshot or a mid-flight brick. His research-creation project examined the role of the archive as storage of oppositional artefacts : posters, banners, stencils, video, protest signs, memes, etc. He agrees that archives are not simply memory repositories to preserve nostalgia. Whereas memory looks backwards, to store is to make stock for future needs. His artworks are, in part, creative re-fabrications of dissent that take from the past by imagining action in the future. They are oppositional cultural recollections.

Widge was a founding member of videoactivist collective, Les Lucioles (2002-2007) which projected more than 400 video shorts during monthly screenings from dozens of videographers, including eight of his own. He published 20 titles as founding publisher of Cumulus Press (1998-2008) of which he co-authored four. Widge is a long-time décorateurs engagé.e.s, an ad hoc gathering of media activists who practice "engaged decorating" as a means to reclaim public space in support of social change.

FR

David "widge" Widgington (il/lui) rêve de brûler des panneaux publicitaire même lorsqu'il est éveillé. Il est un artiviste indiscipliné et colon, basé à Tiohtiá:ke (Montréal) sur le territoire traditionnel des Kanien'kehà:ka (Mohawk). Pour lui, l'art et l'activisme sont indissociables, chacun inspirant à l'autre une fureur créatrice et une complicité. Widge s'imagine comme un contributeur permanent à un héritage culturel contestataire qui informe ses œuvres d'art et propose une historique de mouvements de protestation. Son processus commence comme une sorte d'archéologie de la dissidence, lorsqu'il remue les sédiments d'images d'archives, de textes et autres éphémères militants. Le collage est une technique récurrente. L'esthétique DIY punk de l'artiste soutient que la culture appartient à tout le monde et qu'elle peut être partagée, modifiée et réimaginée sans contraintes, sans oublier de reconnaître la source. Il remet en question l'originalité et la propriété intellectuelle, plaçant la création culturelle dans le cadre des biens communs créatifs. L'opposition aux injustices du passée peut être revigorée en de nouveaux récits en balayant le poids de la poussière accumulée.

Quand David n'est en mode création, il travail cinéma/télé dans le rôle de technicien aux décors. N'hésitez pas à lui référer aux DA que vous connaissez, qui sont àla recherche d'un membre collaboratif pour leurs équipe.

Depuis l'obtention de sa maîtrise en études médiatiques en 2014, Widge échantillonne des artefacts culturels issus de mouvements de protestation dans ses œuvres d'art. Pensez au poing levé, au cocktail molotov, à la fronde ou à une brique en plein vol. Son projet de recherche-création s'est penché sur le rôle des archives en tant que lieu de stockage des artefacts de protestation : affiches, bannières, pochoirs, vidéos, mèmes, etc. Il convient que les archives ne sont pas simplement des dépôts de mémoire destinés à préserver la nostalgie. La mémoire regarde en arrière. Elles sont des sites de stockage pour l'instrumentalisation de la culturelle contestataire. Stocker, c'est faire des réserves pour les besoins futurs. Ses œuvres d'art sont, en partie, des re-fabrications créatives de la dissidence qui s'inspirent du passé en imaginant une action dans le futur. Ce sont des réminiscences culturelles oppositionnelles.

Widge a été l'un des membres fondateurs du collectif vidéastes engagées Les Lucioles (2002-2007), qui a projeté plus de 400 courts-métrages vidéo lors de projections mensuelles dont huit des siens. Il a publié 20 titres en tant qu'éditeur fondateur de Cumulus Press (1998-2008), dont il a coécrit quatre bouquins. Widge fait partie depuis longtemps des décorateurs engagés.e.s, un rassemblement ad hoc de militants et militantes qui pratiquent la "décoration engagée" comme moyen de reconquérir l'espace public en faveur du changement social.

EXHIBITIONS

2020 God's Love banner, within To the law of the letter, curated by Jamie Ross, eMakhaya Theatre, Johannesburg, South Africa.

2019 Cruise Control and God's Love banners, within "69 Positions", curated by Jamie Ross, Montréal Arts Interculturel, MTL, group artist;

2019 Le doigt de vote, Art & Anarchy, Georges-Vanier Cultural Centre, MTL, group artist;

2019 Resistance is Fertile, Rose Festival, Playwrights Workshop Montreal, MTL, group artist;

2018 Striking Memories, Oral History Association Conference, Concordia University, MTL, group artist/ co-curator;

2017 Fraternité contre la Police Politique, INSTALLATION. Art & Anarchy, Centre Culturel Georges-Vanier, MTL, group artist/ co-curator;

2016 Resistimos, INSTALLATION/PERFORMANCE, Centre Cultural Gabriela Mistral SANTIAGO, Chile, group artist;

2015 Contestation: ses traces, son inspiration et ses "luttes avenir", Cégep Gérald-Godin, MTL, solo artist/curator;

2014 Printemps CUBEcois II, IMMERSIVE INSTALLATION, with installation support provided by the FOFA Gallery, Concordia University EV Building Atrium, MTL; Solo artist/curator;

2014 Printemps CUBEcois I, IMMERSIVE INSTALLATION Presented within NYU's Hemispheric Institute of Performance and Politics' 9th biennial, Encuentro, Concordia University Library Atrium, MTL; Solo artist/curator.

2013 Bannières Contestataires I, II & III. Ecomusée du fier monde, MTL; co-curator, Cinéma Excentris, MTL, solo curator; Masses & Médias, La Société des arts technologiques (SAT), MTL, group curator

PUBLICATIONS

2018 Mapping Our Eroticized Bodies: a (con)sensual methodology for faggots (and others too). A Burning Billboard ZINE;

2016 Extraction!: comix reportage, 2nd edition, co-editor (Ad Astra Comix);

2013 À force d’imagination: Affiches et artéfacts du mouvement étudiant au Québec (1957-2013), co-editor within Le collectif du CRIP. (Lux Éditeur);

2013 “Visual Artifacts That Become Us: Oppositional cultural heritage from Québec's 2012 'Maple Spring'” in Signal 03: Journal of International Political Graphics & Culture, (PM Press);

2012 "Dig Where you March: Scratching the surface of a student struggle with archived imagery. Journal of Mobile Media, Special Issue, Out of the Mouths of "Casseroles";

2009 "Dans l'ombre de Darfur", Le Couac, page 4, vol. 12, No. 10-11. Translated from English;

2008 Pour changer le monde : affiches des mouvements sociaux du Québec (1966-2007), (Lux Éditeur);

2007 Picture This! Posters of social movements in Québec (1966-2007), (Cumulus Press 2007);

2007 Extraction!: comix reportage, co-editor (Cumulus Press);

2006 “Projeter la révolution: Foire aux questions à propos de la vidéo-militance” pgs.:155-178. Médias autonomes: Nourir la résistance et la dissidance. Andrea Langlois & Frédéric Dubois (éds.). (Lux Éditeur);

2005 "Screening the Revolution: FAQs about video activism” pgs.: 103-121. Autonomous Media: Activating Resistance and Dissent. Andrea Langlois & Frédéric Dubois (eds.). (Cumulus Press);

2003 Oh, Christmas Tree, Distroboto Chapbook #2 + videoCD (Cumulus Press—Les Lucioles);

2002 Counter Productive: Québec City convergence surrounding the Summit of the Americas; BOOK/CD co-compilation (Cumulus Press);

2002 “Symposium: Politics, New Globalization, new activism?” Maisonneuve v1, n1;

2001 throw it back!, Distroboto Chapbook #1 (Cumulus Press);

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